ON THE ANCESTRY OF Z. P. DIENES'S THEORY OF MATHEMATICS EDUCATION

Authors

  • John A. Fossa, Ph. D. fosfun@digi.com.br
    Departamento de Matemática, UFRN. Caixa Postal, 1631 - Campus Universitário, Natal - RN 59.078-970

DOI:

10.47976/RBHM2003v3n679-81

Keywords:

Experimental Study of Mathematics Learning

Abstract

Z. P. Dienes, um educador matemático influente nos meados do século passado, desenvolveu uma importante teoria de educação matemática. Não obstante, não explicitou as pressuposições filosóficas da sua teoria. O presente artigo mostra que a teoria da educação matemática de Dienes se assenta sobre uma compreensão intuicionista do que seja a matemática e isto, por sua vez, mostra que o intuicionismo teve uma grande influência no desenvolvimento do construtivismo.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

1. Bart, W. M. "Mathematics Education: The Views of Zoltan Dienes". School Review, May, 1970.

2. Beeson, M. J. Foundations of Constructive Mathematics. Berlin: Springer-Verlag, 1985.

3. Brouwer, L. E. J. Collected Works. A. Heyting (Ed.). Amsterdam: North Holland, 1975.

4. Dienes, Z. P. Memoirs of a Maverick Mathematician. London: Minerva, 1998.

5. _____. Relations and Functions. London: Hodder and Stoughton, 1976.

6. _____. "Les Six Etapes de l'Apprentissage des Structures". Educational Studies in Mathematics, 3, 1971a.

7. _____. "An Example of the Passage from the Concrete to the Manipulation of Formal Systems". Educational Studies in Mathematics, 3, 1971b. (This is a somewhat abbreviated version of Dienes, 1971a.)

8. _____. "Insight into Arithmetical Processes." School Review, 72-2, 1964a.

9. _____. The Power of Mathematics. London: Hutchinson Educational, 1964b.

10. _____. An Experimental Study in Mathematics-Learning. London: Hutchinson Educational, 1963.

11. _____. "On Abstraction and Generalization". Harvard Educational Review, 3-3, 1961.

Published

2020-11-04

Métricas


Visualizações do artigo: 215     PDF (Português (Brasil)) downloads: 162

How to Cite

FOSSA, PH. D., John A. ON THE ANCESTRY OF Z. P. DIENES’S THEORY OF MATHEMATICS EDUCATION. Brazilian Journal on the History of Mathematics, São Paulo, vol. 3, no. 6, p. 79–81, 2020. DOI: 10.47976/RBHM2003v3n679-81. Disponível em: https://mail.rbhm.org.br/index.php/RBHM/article/view/249. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos